Me teemme tulevaisuuden teollisuutta

Lue kiinnostavia tarinoita
teollisuus­vyöhykkeeltä.

Aurubis

Sähköautoissa ympäri maailman on
porilaista kuparia

Osa Aurubiksessa työstetystä kuparista päätyy sähköautojen akkuihin ja energian- ohjauksen piirilevyihin. Kuparia on kasvavassa määrin kaikissa liikenteessä olevissa autoissa.

Aurubiksessa tehdään investointeja tulevaisuuden sähköautoteollisuutta ajatellen.

Sähköä on perinteisesti käytetty signaalien siirtoon. Todellisessa sähköautossa tarvitaan ampeereja ja voltteja. Siirtoon tarvitaan kuparia, ja siihen väliin iskemme me, Aurubis Finland Oy:n toimitusjohtaja Hannu Heiskanen sanoo.

Puhtaalla kuparilla on erinomainen sähkönjohtokyky. Siksi porilaislähtöinen materiaali onkin lyömätön sähköautojen voimansiirrossa ja hallinnassa.

– Aiemmin kuparituotteet muuttuivat aina ohuemmaksi. Nyt tilanne on päinvastainen. Asiakkaat tarvitsevat paksumpia tuotteita. Lisää sähkönjohtavuutta.

Nykyaikaisessa sähköautossa voi olla jopa 90 kiloa kuparia.

– Sähköauton täytyy saada ja antaa tehoa, jotta se kiihtyy ja latautuu nopeasti. Kuparia tarvitaan erityisesti energian varastoinnissa, -hallinnassa ja -käytössä. Meidän tuotteita on käytössä lähinnä energian varastoinnin ja voimanhallinnan yhteydessä.

Autoteollisuuden viesti kuluttajille ja toimittajille on vahva. Heiskasen arvion mukaan viiden vuoden sisällä alkaa sähköisessä liikkumisessa henkilöautojen osalta tapahtua. Hän arvelee myös, että Euroopassa perheiden kakkosautot siirtyvät sähkökäyttöisiksi hyvinkin pian. Aurubiksessa katsotaan pitkälle tulevaisuuteen. Yrityksessä investoidaan laitekannan modernisointiin sähköautoteollisuuden tarpeita ajatellen.

– Vähähiilinen liikkuminen yleistyy nopeammin kuin arvaammekaan, Heiskanen toteaa.

Aurubis toimittaa kuparia yli viiteenkymmeneen maahan.

Tällä hetkellä sähköautot tavoittelevat jatkuvasti kasvavia toimintasäteitä. Akkukapasiteettia kasvetaan. Kulkuneuvon paino ja hinta nousevat. Heiskanen uskoo tilanteen muuttuvan.

– Optimi toimintasäde sähköautolle voisi olla 150 kilometriä. Sillä säteellä se alkaa olla kustannuksiltaan kilpailukykyinen ja ajaa asiansa lyhyillä matkoilla, joita pääosa käytöstämme on. Nyt tuon matkan sähkölataus maksaa muutaman euron.

Kiinnoistuitko Satakunnan teollisuudesta?

Näin kupari toimii sähköautossa

Kuvitellaan, että auton akku on lava, jossa on pullokoreja.
Yksi kori on yksi elementti. Pulloja on esimerkiksi Teslassa noin 7 000. Auton akkupaketti, eli lavallinen pullokoreja, kasataan yhteen kuparisilla liittimillä, jotka siirtävät sähköä muodostaen auton käyttövoiman.

Lue myös

Cimcorp

Automaatiosta uudenlaisia työpaikkoja

Lue lisää
Boliden

90 miljoonan investointi tulevaisuuteen

Lue lisää